cookies all over the place - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu cookies all over the place - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu

cookies all over the place

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura Patricia

11 Mei 2019 | Portugal, Ponta Delgada

hoi pipeloi ! ( weer eens wat anders )
toen ik vanmorgen de gordijnen open deed wachtte mij een aangename verrassing: de zon ! wel met een fris windje maar ik was al lang blij dat de lucht voornamelijk blauw was en nog belangrijker, dat het niet regende ............ wel een aantal wolken maar die waren wit en niet angstaanjagend donker en ik had dus goede hoop dat het de hele dag zo zou blijven
vandaag was het een dagje Ponta Delgada en daar heb je je handen vol aan. gisterenavond voor het slapen gaan heb ik een route uitgestippeld en na het gebruikelijke heerlijke ontbijt met genoeg koffie deze keer ben ik even na 10 uur met een platte grond en een goed humeur mijn wandeling begonnen bij het Forte de Sao Bras en dat ligt op 5 minuten lopen van het hotel. het is een 17e eeuws bouwwerk, in mijn ogen ook wel als bouwval aan te merken ......... wat vroeger als doel had de piraten buiten de deur te houden. aan het aantal kanonnen dat er nog staat is het wel duidelijk dat ze het Piet Piraat en zijn kornuiten waarschijnlijk niet erg makkelijk hebben gemaakt. lekkere jongens waren dat toch in die tijd.
heb er een rondje omheen gelopen maar verder viel er niet heel veel te zien dus ben ik doorgelopen naar het begin van de boulevard en die is enorm lang maar erg leuk, zeker met dit weer om helemaal af te lopen en dat heb ik dan ook gedaan. heb er bijna anderhalf uur over gedaan maar met de wind in de rug en de bootjes langs de kant een lust voor het oog. er lagen ook een paar enorme yachts, mijn hemel wat zijn er toch een rijke mensen op deze aardbol. de 2 cruise ships die er gisteren nog lagen waren alweer vertrokken en dat waren gewoon complete flatgebouwen, bij de grootste had ik wel 10 verdiepingen geteld, maar misschien waren het er nog wel meer. aan het einde van de boulevard ben ik even koffie gaan drinken met het uitzicht op de Atlantische oceaan, eens kijken of ik vanaf de kant Moby Dick kan spotten .........
maar helaas, die lag waarschijnlijk nog op 1 oor. ik zag wel de boten vertrekken met mensen die echt gaan whale watchen maar zij liever dan ik. met deze wind, op een catamaran de zee op ? nee dank u !
na de koffie ben ik weer de stad ingelopen richting de Church of Sao Pedro, een schattig klein wit kerkje tussen alle smalle straatjes en huisjes in. al ben ik alles behalve gelovig, katholieke kerken zijn vaak toch wel de moeite waard om even te bekijken en dan ook maar even een kaarsje op steken voor papa, mama en Michiel. hoewel het misschien een beetje helemaal niks voor mij is ( sense the tone ......... ) is het voor mij meer symbolisch dan dat het echt iets betekend en ik denk dan gewoon weer even aan ze, mooi toch ?
het kerkje was van binnen niet heel bijzonder maar eerder sober, ook mooi. het stikt hier trouwens van de kerkjes en chapels en niet te vergeten een aantal voormalige kloosters welke nu zijn omgebouwd als appartementen voor het yuppenvolk denk ik zo als ik kijk wat daar naar buiten komt. hoorde gisteren nog van de hostess dat mensen vroeger wel 15 tot 20 kinderen hadden waarvan de helft dan dood ging en van de rest er wel 5 of 6 het klooster in moesten, wat een leven zeg .............. wat ben ik blij dat ik nu leef zeg !
verder gelopen via allemaal hele smalle maar overvolle straatjes ( en nogmaals, het is zoiets als dat je bij ons de auto's door de Kalverstraat zou zien rijden ) waar vele kleine winkeltjes en schattige woonhuisjes staat in de meest fantastische kleuren. blijkbaar mag je hier met een permit je huis in de kleur verven die je zelf wilt en daarom zijn veel huizen hier blauw, groen, geel en roze, het lijkt wel of ik weer op Curacao loop. vooral de kleur blauw is echt prachtig, beetje tussen korenblauw en lavendelblauw in. maar de meeste huizen zijn toch wit met een rood dak, echt zuid Europeaanse taferelen dus maar een lust voor het oog.
de straten hebben hier trouwens de meest fantastische namen zoals bijvoorbeeld Rua de Marques Praia e Monforte of wat vind je van Avenida Dr. Jao Bosco Mota Amaral, klikt wel even anders dan Guppenpad, toch ?
onderweg nog een keer een kopje koffie gedaan, bij een restaurantje op het marktplein en daar zat tot mijn verbazing het oudere stel van gisteren ook een drankje te doen. ze vertrekken vanavond naar huis en maakten nog een laatste wandeling. ben even bij ze gaan zitten en voor je het weet is er weer een uur voorbij, maar wel gezellig.
als ik op mijn plattegrond kijk zie ik dat ik de route die ik voor vandaag had uitgestippeld niet kan afmaken want de tijd vliegt als je zo aan het lopen ( en koffie drinken ) bent en het blijkt ondertussen al tegen half vijf te lopen, tijd om richting hotel te gaan en dat is nog een stief kwartiertje lopen. had nog zo graag even naar de Botanische tuin gegaan maar dat moet morgenochtend dan maar, de excursie zondag begint pas om 14.00 uur dus dat kan makkelijk lijkt me.
wat zullen we vanavond nou weer eens eten ? maak het mezelf maar weer makkelijk, een paar broodjes en wat yoghurt moeten we het maar weer mee doen. en die rol met Oreos daar snap ik helemaal niets van, die zat gewoon in mijn tasje toe ik op de hotelkamer kwam, hoe is dat nou mogelijk ? nou dan kan ik het ook niet helpen als die rol de avond niet haalt hoor ! ( maar ze zijn wel erg lekker )
tijd voor een pauze, en morgen verteld oma weer verder
liefs, Laura

  • 11 Mei 2019 - 18:05

    Philip En Corrie :

    Veel kijkplezier morgen in de Botanische tuin! En een mooie excursie morgen, zie uit naar je verslag, Liefs, Philip en Corrie

  • 12 Mei 2019 - 06:27

    Sylvia:

    Hoi Laura,
    Als je dit leest ben je al terug uit de botanische tuin. Was vast heel mooi!
    Fijn dat je zo'n mooie tijd hebt daar, nog veel plezier de komende dagen!

  • 12 Mei 2019 - 06:25

    Sylvia:

    Lukt het niet om foto's te plaatsen? Hoeveel heb je er al gemaakt?

  • 12 Mei 2019 - 10:53

    Meta:

    Het was weer fijn om jouw verslag te lezen.
    Heb je al een magneet gescoord?
    Liefs,
    Meta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Ponta Delgada

una casa Portuguesa 2019

hallo allemaal en welkom op mijn reis blog
wat een heerlijk gevoel om weer met vakantie te gaan en wederom naar een plek die tot de verbeelding spreekt: de Azoren, of wel een stukje Portugal 1400 km uit de kust van het Iberisch schiereiland
de in totaal 9 bewoonde en 8 onbewoonde eilanden vormen een archipel in het midden van de Atlantische oceaan en is een autonome regio van de republiek Portugal
de zeer groene eilanden zijn allemaal van vulkanische oorsprong wat, als ik de website mag geloven hele mooie plaatjes zal gaan opleveren
een naderende uitbarsting ben ik niet bang voor want ik heb me daar op Bali ook kranig tegen kunnen verweren en de laatste echte grote erupsie is van kort voor mijn geboorte ergens in de 18e eeuw
ik heb een hotel geboekt op het grootste eiland Sao Miguel en van daaruit kun je verschillende leuke en actieve uitstapjes maken
van prachtige wandeltochten door de schitterende natuur en klimpartijen door de wildernis tot zwemmen in de warmwaterbronnen en het ontdekken van de lokale keuken ( zal wel veel lekkerbekjes worden )
ik heb zelfs begrepen dat we op walvisjacht kunnen ......... iemand een glaasje levertraan ?
het weer wordt een beetje een verrassing maar de temperaturen zijn, als ik de verhalen op internet mag geloven en het zo positief mogelijk bekijk op dit moment tussen de 17 en 22 graden alleen zo midden op de oceaan is dat toch altijd een beetje de vraag hoe dat gaat uitpakken
mijn ieniemienie koffertje wordt op 7 mei gepakt en de volgende dag vertrek ik dan voor 8 dagen naar deze toch wel unieke bestemming
volg me vooral op mijn blog en elke reactie is van harte welkom
Saludos amigos !
liefs Laura

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2019

treintje komt zo, treintje komt zo

15 Mei 2019

no broken souvenirs

14 Mei 2019

just smile and wave boys

13 Mei 2019

you gotta wok to walk

12 Mei 2019

dansen op een vulkaan
Laura Patricia

hoi allemaal, deze Amsterdamse wereldreiziger is 60+ en nog boordevol energie om de wereld te verkennen en wat beter dan dat alles op papier vast te leggen en later nog eens terug te lezen, een soort van dagboek mag je het ook noemen. wel altijd een beetje last minute maar dat houdt het verrassend want ik haat sleur ( en smurfen ....... ) een plan ? natuurlijk, maar ergens naar toe gaan en niet weten wat je de volgende dag gaat doen, dat is mijn idee van vakantie. deze blog is voor een ieder die het leuk vind om mijn reizen te volgen. het is ook leuk om daar dan weer reacties op te krijgen maar voel je niet verplicht, het is voor mij al geweldig als iemand de moeite neem om mijn avonturen te lezen. ik zal proberen er met mijn beperkte social media skills ...... een prettig leesbaar geheel van te maken. Laura

Actief sinds 25 Okt. 2015
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 43638

Voorgaande reizen:

01 Juli 2023 - 04 Juli 2023

New York State Of Mind 2023

15 Maart 2023 - 12 April 2023

Australia road trip 2023

01 November 2022 - 09 November 2022

travel the south USA 2022

26 Juni 2022 - 03 Juli 2022

Za-Za-Zanzibar 2022

26 September 2019 - 09 Oktober 2019

Free styling USA 2019

08 Mei 2019 - 16 Mei 2019

una casa Portuguesa 2019

23 September 2018 - 09 Oktober 2018

on the road again USA 2018

08 December 2017 - 17 December 2017

de gordel van smaragd 2017

02 Juli 2017 - 12 Juli 2017

back to the US of A 2017

05 December 2016 - 10 December 2016

searching for Hemmingway 2016

20 Mei 2016 - 28 Mei 2016

dancing the Capoeira 2016

29 Oktober 2015 - 24 November 2015

Aussi adventure 2015

Landen bezocht: