you gotta wok to walk - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu you gotta wok to walk - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu

you gotta wok to walk

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura Patricia

13 Mei 2019 | Portugal, Ponta Delgada

hallo my friends,
toe ik vanmorgen het alarm af hoorde gaan was het pas 07.30 uur en ik dacht, laat ik nog een half uurtje blijven liggen ............ nee hoor, geintje, geen tijd te verliezen op dit prachtige eiland, stuff to do, things to see ! en zo stond ik om 08.30 uur weer achter het buffet, maar wat nu weer te nemen ? ik heb nog steeds niet alles geprobeerd dus ik ben begonnen bij een grote schaal met heerlijke yoghurt met muesli en honing en er zaten nog veel meer gezonden dingen in, wat de calorieën van de honing dan weer een beetje opheft, toch ? opscheppen dan maar. de croissantjes lonkte ook weer, neem mij ! neem mij ! en wat moet je dan ? het vlees is zwak .............
na het ontbijt ben ik de heuvels ingetrokken, te voet wel te verstaan want de stad loopt vanaf het strand zo de bergen in, eens kijken hoe ver we komen vandaag en als het te veel wordt kan ik altijd nog een mini busje nemen ( plaatselijke stadsvervoer )
het is weer een wir war van smalle straatjes met kleine huisjes want er is, zeker in dit gedeelte van de stad bijna geen hoogbouw. alleen bij de haven staan een aantal moderne(re) flatgebouwen maar dat is vandaag helemaal uit de buurt van waar ik terecht wil komen.
hoe verder ik van de kust af ben, des te minder mensen lopen er op straat, want ja, de locals moeten natuurlijk vandaag ook gewoon naar hun werk en lopen niet buiten te flanneren. alleen een aantal oude(re) mensen zitten voor hun huisje en vragen zich wellicht af, wie is die rare vrouw met die Canadese vriend toch ? ik denk dat ze gewoon jaloers zijn of zijn uniform. soms kom ik wat andere toeristen tegen, je herkent ze onmiddellijk aan de wandelschoenen en rugzak. het is wel rustig lopen zo berg opwaarts en de kuiten zullen vanavond wel een troetelbeurt nodig hebben maar haast is overbodig dus en ik hoef de bus niet te halen ( of toch wel ? laterrrrrrrrrrrr )
na een half uurtje zie ik in de verte een groene oase verschijnen, weer een park, even op de kaart kijken: het is de Jardim do Palacio de Sant'Ana, ook weer zo'n prachtige botanische tuin, alleen veel groter dan die van gisteren. wel entree moeten betalen en me moeten legitimeren maar die paar Euro was het meer dan waard. in de tuin staat namelijk het paleis van de president dus security is alom aanwezig.
het gebouw is prachtig, compleet meet een hele grote vijver maar je mag helaas niet naar binnen, geen rondleiding of zoiets, althans niet nu, kon verder geen informatie vinden.
de bomen zijn indrukwekkend en bij heel veel staan bordjes met de vermelding waar ze vandaan komen en dat is van over de hele wereld maar vooral uit de Pacific, Australie en Nieuw Zeeland en wat zeggen we dan ? K'DAY MATIES ! ( even voor de Australie gangers onder ons )
na een uurtje had ik het wel gezien, hoeveel bomen kan een mens hebben op 1 dag maar je loopt het park uit en je steekt de straat over en wat krijg je dan ? nog een park: de Jardim Jose de Canto, hoezo er is geen groen op deze planeet ? ik heb wel genoeg bomen gezien deze vakantie dus ik loop er omheen, op naar een volgende verrassing.
ik loop nog een stuk door naar het oosten. het is ondertussen tegen 14.00 uur en het werd tijd voor een kopje koffie maar in geen velden of wegen iets te bekennen en hoe meer ik doorloop, hoe minder levendigheid er op straat is te beleven. loop ik de goede kant wel op ? dan eerst maar even een stukje terug en ik besluit daarna weer richting de kust te lopen, dat was een goed idee want binnen 15 minuten zie ik weer mensen lopen en kan ik ook de inwendige mens verblijden met een beetje cafeïne. het wordt een "to go coffee" want op het terrasje is verder helemaal leeg, niet echt uitnodigend voor een single lady.
prettig is wel dat de straten nu naar beneden lopen en dat is een stuk relaxter dan naar boven.
als ik na zeker een uur lopen weer bij de haven kom pak ik wel even een terrasje, dat heb ik wel verdiend. het is heerlijk vertoeven zo aan het water en ik moet na een uurtje op mezelf inpraten om uit de stoel op te staan maar het lukt wonder boven wonder. de boulevard is nog lang maar de wandeling langs alle bootjes maakt het een prettig tijdverdrijf waarbij ik af en toe even op het muurtje ga zitten om weer mensen te kijken. ik loop hier ook langs allerlei kiosken die het whale watching aanbieden en ik twijfel of ik dat nou moet doen, ik heb het niet zo op die beesten, voor je het weet ligt je kano om ......... en zo goedkoop is het nou ook weer niet en misschien zie je helemaal geen walvissen en hebben ze alleen walvisburgers en levertraan aan boord of als ik nou zeeziek wordt ? wat een vragen allemaal. ik ga eigenlijk liever naar het oosten van het eiland daar zijn lekkere warmwaterbronnen, ik denk er nog even over, ok ?
tijd om nog even een hapje te scoren en wat zie ik daar aan de overkant verschijnen ? een Wok to Walk, daar gaan we even naar binnen, maar wel gelijk opeten, dat hou ik niet warm tot het hotel. wel een vroegertje voor mijn doen maar lekker dat het is ! en voor maar 5 Euro is dat minder dan de helft als in Nederland. alles is eigenlijk goedkoper hier ( behalve dan dat whale watching ............ )
was om 18.30 uur weer terug in het hotel en ben eerst even op het balkon gaan uitbuiken, moe maar voldaan zullen we maar zeggen.
er is hier in het hotel trouwens een bijzonder fenomeen, elke avond om de zelfde tijd, zo rond 20.30 uur komen er grote zwermen met hele kleine vogeltjes de tuin in die zich allemaal verzamelen rond een en de zelfde boom en daarbij een enorm kabaal maken, het lijken wel vleermuizen ( ik heb er een filmpje van gemaakt ) ik heb even op internet gezocht en volgens mij zijn het een soort vinken en het hele gebeuren duurt ongeveer een half uur, dan zijn ze weer weg, heel mysterieus allemaal. maar wie van de 3 vogelaars in mijn directe omgeving weet hier iets meer over ?
ok, het is tijd voor een kopje koffie dus ik loop zo nog even naar de coffeeshop ( nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen ) nemen jullie ook lekker wat ?
tot morgen
liefs, Laura

  • 14 Mei 2019 - 06:56

    Sylvia:

    Dat whalewatching zou ik afraden.....
    Wij hebben dat in Canada gedaan: Ruig weer, hartstikke koud en geen walvis gezien!
    + de boot waarmee wij waren is enkele maanden later met man en muis vergaan!
    (dat geldt trouwens ook voor Madeira: een bus waarin wij zaten is dit jaar in en ravijn gestort....)
    En er was nog zoiets, maar daar kan ik nu even niet op komen.
    Nou, ik geloof dat er eindelijk een beetje aardig weer deze kant op komt....
    Onze reis naar Georgië en Armenië komt ook al dichterbij.....
    Geniet van de laatste dagen op dit prachtige eiland!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Ponta Delgada

una casa Portuguesa 2019

hallo allemaal en welkom op mijn reis blog
wat een heerlijk gevoel om weer met vakantie te gaan en wederom naar een plek die tot de verbeelding spreekt: de Azoren, of wel een stukje Portugal 1400 km uit de kust van het Iberisch schiereiland
de in totaal 9 bewoonde en 8 onbewoonde eilanden vormen een archipel in het midden van de Atlantische oceaan en is een autonome regio van de republiek Portugal
de zeer groene eilanden zijn allemaal van vulkanische oorsprong wat, als ik de website mag geloven hele mooie plaatjes zal gaan opleveren
een naderende uitbarsting ben ik niet bang voor want ik heb me daar op Bali ook kranig tegen kunnen verweren en de laatste echte grote erupsie is van kort voor mijn geboorte ergens in de 18e eeuw
ik heb een hotel geboekt op het grootste eiland Sao Miguel en van daaruit kun je verschillende leuke en actieve uitstapjes maken
van prachtige wandeltochten door de schitterende natuur en klimpartijen door de wildernis tot zwemmen in de warmwaterbronnen en het ontdekken van de lokale keuken ( zal wel veel lekkerbekjes worden )
ik heb zelfs begrepen dat we op walvisjacht kunnen ......... iemand een glaasje levertraan ?
het weer wordt een beetje een verrassing maar de temperaturen zijn, als ik de verhalen op internet mag geloven en het zo positief mogelijk bekijk op dit moment tussen de 17 en 22 graden alleen zo midden op de oceaan is dat toch altijd een beetje de vraag hoe dat gaat uitpakken
mijn ieniemienie koffertje wordt op 7 mei gepakt en de volgende dag vertrek ik dan voor 8 dagen naar deze toch wel unieke bestemming
volg me vooral op mijn blog en elke reactie is van harte welkom
Saludos amigos !
liefs Laura

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2019

treintje komt zo, treintje komt zo

15 Mei 2019

no broken souvenirs

14 Mei 2019

just smile and wave boys

13 Mei 2019

you gotta wok to walk

12 Mei 2019

dansen op een vulkaan
Laura Patricia

hoi allemaal, deze Amsterdamse wereldreiziger is 60+ en nog boordevol energie om de wereld te verkennen en wat beter dan dat alles op papier vast te leggen en later nog eens terug te lezen, een soort van dagboek mag je het ook noemen. wel altijd een beetje last minute maar dat houdt het verrassend want ik haat sleur ( en smurfen ....... ) een plan ? natuurlijk, maar ergens naar toe gaan en niet weten wat je de volgende dag gaat doen, dat is mijn idee van vakantie. deze blog is voor een ieder die het leuk vind om mijn reizen te volgen. het is ook leuk om daar dan weer reacties op te krijgen maar voel je niet verplicht, het is voor mij al geweldig als iemand de moeite neem om mijn avonturen te lezen. ik zal proberen er met mijn beperkte social media skills ...... een prettig leesbaar geheel van te maken. Laura

Actief sinds 25 Okt. 2015
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 43607

Voorgaande reizen:

01 Juli 2023 - 04 Juli 2023

New York State Of Mind 2023

15 Maart 2023 - 12 April 2023

Australia road trip 2023

01 November 2022 - 09 November 2022

travel the south USA 2022

26 Juni 2022 - 03 Juli 2022

Za-Za-Zanzibar 2022

26 September 2019 - 09 Oktober 2019

Free styling USA 2019

08 Mei 2019 - 16 Mei 2019

una casa Portuguesa 2019

23 September 2018 - 09 Oktober 2018

on the road again USA 2018

08 December 2017 - 17 December 2017

de gordel van smaragd 2017

02 Juli 2017 - 12 Juli 2017

back to the US of A 2017

05 December 2016 - 10 December 2016

searching for Hemmingway 2016

20 Mei 2016 - 28 Mei 2016

dancing the Capoeira 2016

29 Oktober 2015 - 24 November 2015

Aussi adventure 2015

Landen bezocht: