Sunday afternoon is for Art Lovers - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu Sunday afternoon is for Art Lovers - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu

Sunday afternoon is for Art Lovers

Door: Laura Patricia

Blijf op de hoogte en volg Laura Patricia

02 Juli 2023 | Verenigde Staten, New York

good morning all of you readers, na de toch wel vermoeiende dag van gisteren met al dat reizen en zo vandaag de eerste volle dag die ik helemaal ga benutten en dat begint met het afgaan van mijn wekkertje, niet dat ik die nodig had want ik was om 04:30hr al wakker. ben r uiteindelijk om 06:00hr maar uitgegaan en op mijn gemakkie gaan douchen, daar knapt een mens van op zeg ! om 07:00hr liep ik richting Fulton Street Station, een wandeling van nog geen 5 minuten en pakte de metro naar mijn favouriete ontbijtplek: Andrews NYC Diner op de kruising van 7th Avenue en 35th Street. nadat ik een mooi tafeltje buiten had weten te bemachtigen kreeg ik van een vriendelijke serveerster, die al gelijk met de koffie aan kwam zetten het menu overhandigd. good thinking lady ! wat zullen we eens nemen ? ik ben nu eenmaal in NYC dus laten we beginnen met de pancakes met maple sirup en een bagel met cream cheese. Moosy was er jaloers op want die mocht alleen maar kijken hoe al dit heerlijks naar binnen zat te werken, iemand moet het doen, toch ? nadat ik de laatste slok koffie tot me had genomen en de rekening had betaald was het tijd om door te gaan want time is limited dus op naar de metro bij Penn Station richting "the Village" wat een ritje is van maar 15 minuten. op 66, Perry Street, en de dames ( niet veel heren denk ik ........ ) die Sex and the City fan zijn zal dit adres bekend voorkomen stond het prachtige townhouse nog steeds mijn ogen uit te steken. ik heb er in 2008 met sister Sylvia ook al voor de deur gestaan en zij vroeg zich toen al af wat we daar in godsnaam aan het doen waren ( zij is duidelijk geen fan ) het blijft een iconische straat en het ziet er nog steeds exact het zelfde uit als op tv. alleen Carrie was niet aanwezig maar die zal wel ergens op Park Avenue bivakkeren met Inspector Gadget ( en dat is geen grap, zoek maar op Google ) nooit begrepen wat ze in die man ziet maar dat had ik ook al niet bij Mr. Big, wat een stijve hark, ze had voor Aiden moeten kiezen ( toch, Mandy ??? ) er is tegenwoordig ook een nieuwe serie op HBO maar daar heb ik stukjes van gezien en dat vond ik ook niks. zo zie je maar, op het hoogtepunt stoppen is altijd een goed idee. deze buurt is trouwens een geweldige metafoor van een ideaal plekje in NY om te wonen, als ik thuis ben en mijn prijzengeld van de Staatsloterij heb binnen geharkt koop ik daar ook een stulpje, zeker weten ! nadat ik een uurtje had rond gelopen wat het tijd om weer onder de grond te verdwijnen en de metro richting Washington Square Park te pakken. hier staat de beroemde Washington Square Arch en als mensen daar al niet van gehoord hebben kennen ze hem zeker uit de openingsscene van de film "When Harry met Sally" ( oudje maar blijft hilarisch ) in Parijs heb ik op de "echte" Arc de Triompf ook bovenop gestaan maar dat genoegen heb ik deze keer even overgeslagen. een rondje door het park vond ik voldoende omdat de volgende als weer stond te lonken: Central Park en deze keer stroomde het niet van de regen maar was het een stralende ochtend. het was pas 11:30hr en dan loop je al door dit geweldige park waar het Vondelpark ( waar ik overigens dol op ben ) maar een zwak aftreksel van is. je zal maar in een van die prachtige penthouses wonen die daar aan de rand van het park staan, daar moet je toch minimaal een bekende moviestar ( of former president ) voor zijn maar fantaseren is minstens zo leuk ! om helemaal rond het park te lopen heb je minimaal 3 uur nodig en die had ik helaas niet want ik had een ticket voor het beroemde Guggenheim Museum aan 5th Avenue aan the Eastside van het park, even doorsteken dus en daar doe je al 20 minuten over. ik was uiteraard weer te vroeg maar dat gaf me mooi de tijd om buiten rond te kijken en het imposante spiraalvormige gebouw uit 1959 even tot me door te laten dringen. ik heb veel musea bezocht maar dit is toch echt wel een van de mooiste die ik ooit gezien heb. tijd om naar binnen te gaan en na een tassen check ( stelde overigens niets voor, had zo een mes in mijn tas kunnen hebben ....... ) betrad ik het centrale deel van de ruimte en je weet gewoon niet wat je ziet. de kunstwerken worden tentoongesteld langs een spiraalvormig verlopende helling die het gehele gebouw doorloopt. Het centrale deel van de ruimte dat doorloopt over alle verdiepingen (voor zover men hier van verdiepingen kan spreken) is afgedekt door een grote lichtkoepel. het is ontworpen door de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. het staat bekend om het impressionisme en expressionisme zoals bij de werken van van Gogh en Kandinsky, maar ook om moderne en hedendaagse kunst. op dit moment is er o.a. een prachtige tentoonstelling over de jonge Picasso in Parijs. ik wist eigenlijk niet dat hij niet alleen heel bekend is vanwege werken zoals "Guernica" ( wat ik uiteindelijk toch wel heel bijzonder vind ) en van die toch wel rare gezichten met meerdere ogen, oren en neuzen ( je moet het maar bedenken ) maar dat hij in zijn vroege jaren ook prachtige schilderijen heeft gemaakt zoals wat er dus nu te zien was in deze expositie. ik heb mijn ogen uitgekeken, echt prachtig. soms ook gewaagd maar zeker de moeite waard om te bezoeken. verder waren er ook door het hele museum heen werken te zien onder de naam: "Measuring Infinity" van de kunstenaar Geco ( had ik nog nooit van gehoord ) en die vond ik een beetje twijfelachtig, een concept van rare geometrische stellingen van draad en andere "rotzooi" wat dan tot een kunstwerk wordt gebombardeerd. ik kan het niet genoeg benadrukken: smaken verschillen nu eenmaal. in het restaurant heb ik mezelf getrakteerd op koffie met een heerlijk stuk "salted caramel cream cake" want ik had vandaag toch wel iets te vieren: ik ben in NY people !!! "the to go cup" met opdruk van het Guggenheim Museum heb ik als souvenir mee naar buiten gesmokkeld maar niet voordat ik nog even bij de giftshop naar binnen ben gelopen waar ik een prachtige snowglobe met een replica van het museum erin heb gekocht, en natuurlijk een ehhhhhh .......... hoe heet zo'n ding ook alweer ( kom er nog wel op ) heb aangeschaft. rond 16:00hr liep ik naar buiten en ben door Central Park, waar het ondertussen ontzettend druk was geworden ( zondag en 4th July weekend, wat denk je zelf ....... ) weer naar the Westside ben gelopen alwaar ik de metro weer heb gepakt richting the Brooklyn Bridge, helemaal downtown Manhattan. de brug oversteken heb ik de vorige keer al gedaan en het was, buiten dat het er ook ontzettend druk was ook veel te warm om onbeschut in de brandende zon ( zeker wel ! ) zonder bescherming zo'n lang stuk te lopen dus tot de helft vond ik genoeg en zelfs nadat ik midden op de brug iemand met een enorme slang ( echt waar, leek Australia Zoo wel ! ) zag paraderen vond ik het welletjes. tijd voor een drankje maar alle terrasjes ware overvol dus het bleef bij een fles drinken aan een stalletje, een enorme afzetterij maar wel lekker koud. tegen 18:00hr beloot ik weer richting hotel te gaan dus hup, weer de metro in richting Fulton Street. diner vond deze dag plaats bij "Subway" alwaar ik een broodje met alles erop en eraan bestelde, j hebt het vast wel eens gezien van die bakken met alle soorten beleg die je maar kan bedenken, afgetopt met sla en ander soort konijnenvoer en olijven, heel veel olijven, mmmmmmmmmmm heerlijk ! ik vind het toch wel bewonderingswaardig aan mezelf dat ik in een hotel zit waar aan de ene kant een "Dunkin Donuts" zit en aan de andere kant een "Cripy Cream" want hoe is het mogelijk dat ik dat heb kunnen weerstaan ? ik weet het niet, het is een gave. ( maar ik moest me wel inhouden )

mijn voetjes konden ondertussen wel een rustpuntje gebruiken en na een grondige opfrisbeurt heb ik de rest van de avond weer naar 1923 en 1883 gekeken ( 4th July marathon weekend, bof ik even ? ) maar ja, wat moet je anders doen als je laptop het niet doet ? ( drommels, drommels, drommels !!! ) wekkertje toch maar weer gezet op 06:00hr want ik heb nog maar 1 dag en er is nog een hoop te doen voor ik maandag om 21:00hr weer vertrek vanaf JFK. nu eerst even een schoonheidsslaapje ( nodig ??? nou ........ daar valt over te debatteren ) en morgen weer zo'n dag. ciao4now, liefs Laura

PS mijn fotoboek op de site is ( bijna ) vol, moet ruimte bijbestellen maar dat kan even duren ( voor een ieder altijd mogelijk om later nog eens terug te kijken ) voor nu kijk ik even hoeveel ik er nog kwijt kan. PS 2: zie je de link in de titel van deze reisblog ??? ( moet je wel een muziek liefhebber voor zijn )


  • 06 Juli 2023 - 08:26

    Sylvia:

    Hai zusje,

    Wat een uitgebreid verslag weer, wel een beetje vervreemdend dat jij thuis bent en in New York tergelijkertijd!

    Moet ik je nou veel plezier toewensen of werk ze?

    Beiden dan maar[e-1f618]


  • 06 Juli 2023 - 14:20

    Meta:

    Wat een mooi verslag weer.

    Al die lekkernijen had je zeker verdiend omdat je die dag jarig was.

    Wat had ik graag met je meegegaan naar het Guggenheimmuseum

    want ik ben beslist een "Art Lover"

    Wat je daar gekocht hebt was dat iets met een magneetje???

    Groetjes van,

    Meta


  • 06 Juli 2023 - 18:20

    Marloes:

    Nou dat was een vol dagje met prachtig reisverslag

    groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

New York State Of Mind 2023

hello there fellow travellers , ik ben nog steeds aan het nagenieten van mijn Australie avontuur maar nu alweer klaar voor een nieuwe trip ( nou ja ........... tripje dan ) want ik ga een paar dagen naar "the Big Appel" en al ben ik er al meerdere keren geweest, het blijft een geweldige stad waar nog heel veel valt te ontdekken. het heeft wel wat voeten in aarde gehad om e.e.a. te kunnen boeken. eerst akkoord bij TUI die de boeking 2 dagen later zelf annuleerde omdat ze de vluchten toch niet akkoord kregen, wat een sukkels ! als ik er toch nog iets positiefs over moeten zeggen is dat ik het geld wel de volgende dag weer op mijn rekening had staan. ik heb een paar dagen gezocht naar een alternatief en vond dat uiteindelijk afgelopen maandag bij KLM Airtrade en wat een mazzel want op zo'n korte termijn was er bij geen enkel andere travel agent voor New York nog iets te boeken. maar eind goed, al goed en ik ben nu GROTE BLIJ ! dit wordt wel een grotendeels cultureel uitstapje want ik ga in ieder geval een bezoek brengen aan het beroemde Guggenheim Museum waar op dit moment een volgens mij zeer interessante tentoonstelling is over "the young Picasso in Paris" om nog maar niet te spreken van de bijzondere architectuur van het gebouw zelf. uiteraard verheug ik me er ook op om weer vele kilometers te maken door deze geweldige stad met de meest fantastische gebouwen maar vanwege de enorme afstanden lijkt het me zeker geen overbodige luxe om ook een 2 dagen pas voor de metro aan te schaffen want dat is in NYC, buiten de benenwagen dan het beste vervoermiddel om van A naar B te komen. verder laat ik me zoals altijd verrassen door alles wat deze wereldstad heeft te bieden. 1 ding is wel zeker: ik zal me geen moment vervelen en als het weer blijft zoals het nu is loop ik ook niet zoals de vorige keer in de stromende regen door Central Park. reis dus weer lekker met me mee en geniet, I know I will !!! liefs, Laura

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2023

already thinking about the next trip

03 Juli 2023

diamonds are a girl's best friend

02 Juli 2023

Sunday afternoon is for Art Lovers

01 Juli 2023

just hop on board the A-Train
Laura Patricia

hoi allemaal, deze Amsterdamse wereldreiziger is 60+ en nog boordevol energie om de wereld te verkennen en wat beter dan dat alles op papier vast te leggen en later nog eens terug te lezen, een soort van dagboek mag je het ook noemen. wel altijd een beetje last minute maar dat houdt het verrassend want ik haat sleur ( en smurfen ....... ) een plan ? natuurlijk, maar ergens naar toe gaan en niet weten wat je de volgende dag gaat doen, dat is mijn idee van vakantie. deze blog is voor een ieder die het leuk vind om mijn reizen te volgen. het is ook leuk om daar dan weer reacties op te krijgen maar voel je niet verplicht, het is voor mij al geweldig als iemand de moeite neem om mijn avonturen te lezen. ik zal proberen er met mijn beperkte social media skills ...... een prettig leesbaar geheel van te maken. Laura

Actief sinds 25 Okt. 2015
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 43768

Voorgaande reizen:

01 Juli 2023 - 04 Juli 2023

New York State Of Mind 2023

15 Maart 2023 - 12 April 2023

Australia road trip 2023

01 November 2022 - 09 November 2022

travel the south USA 2022

26 Juni 2022 - 03 Juli 2022

Za-Za-Zanzibar 2022

26 September 2019 - 09 Oktober 2019

Free styling USA 2019

08 Mei 2019 - 16 Mei 2019

una casa Portuguesa 2019

23 September 2018 - 09 Oktober 2018

on the road again USA 2018

08 December 2017 - 17 December 2017

de gordel van smaragd 2017

02 Juli 2017 - 12 Juli 2017

back to the US of A 2017

05 December 2016 - 10 December 2016

searching for Hemmingway 2016

20 Mei 2016 - 28 Mei 2016

dancing the Capoeira 2016

29 Oktober 2015 - 24 November 2015

Aussi adventure 2015

Landen bezocht: