just smile and wave boys - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu just smile and wave boys - Reisverslag uit Ponta Delgada, Portugal van Laura Patricia Boer - WaarBenJij.nu

just smile and wave boys

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura Patricia

14 Mei 2019 | Portugal, Ponta Delgada

boa noite e bem vindo ao meu blog de viagens,
nou, dat klinkt toch goed na 1 weekje dacht ik zo. Portugees is een prachtige taal en ik vind het mooier klinken dan Spaans. er is veel uit op te maken als ik mensen met elkaar hoor praten. niet dat ik het helemaal versta maar ik kom wel een heel eind, als het tenminste niet te snel gaat.
het is me deze week wel opgevallen dat de jongere mensen hier vaak heel erg goed Engels spreken, van kamermeisjes en winkelbedienden tot buschauffeurs en ijsverkopers, de scholing is hier blijkbaar erg goed. dat heb ik in andere landen nog wel eens anders mee gemaakt, erg prettig voor mij als toerist dus.
wat me ook is opgevallen is dat het hier op straat allemaal erg schoon is, hier geen rotzooi op straat te vinden en de auto's stoppen als je wilt oversteken al als je nog niet eens met 1 been op het zebrapad staat, wellicht kunnen de bestuurders hier eens een lesje geven aan de gemiddelde Amsterdamse taxichauffeur ?
afijn, na het gebruikelijke heerlijke ontbijt ben ik om 10.00 uur weer de straat op gegaan, met de intentie om nog een excursie te boeken voor het oosten van het eiland maar die tour was al om 09.00 uur vertrokken, dat had ik dus gisteren even moeten bedenken, wat nu te doen ? met een lokale bus was wel een gokje want dan moest ik blijkbaar 2x overstappen en dat was me allemaal te veel werk, Joost mag weten hoe laat ik dan weer terug zou zijn, nee ik zal iets anders moeten verzinnen.
eerst nog maar een kopje koffie aan de boulevard en laat ik die nou nuttigen tegenover het Futurismo bureau waar je de whale watching experience kunt boeken, zal ik dan toch maar ?
ik heb echt staan twijfelen, zeker omdat ik weet dat de kans niet zo heel groot is dat je krijgt te zien wat je wilt zien ( toch, Sylvia & Bert ??? )
maar na 3x heen en weer lopen besloot ik toch maar naar binnen te gaan en in ieder geval even te kijken wat het kost. nou, het was inderdaad niet goedkoop maar aan de andere kant was ik toch wel geintrigeerd door het hele verhaal van de baliemedewerkster ( wat zei ik ? sprak prima Engels ) en besloot ter plekke de tour te boeken en 4 uurtjes op open zee, hoe gevaarlijk kan dat zijn ? we komen er vanzelf wel achter, toch ? of ik de tour op de zodiac wilde vroeg de jonge dame, ehhhhhh nee ! doe mij maar een retourtje op die mooie grote catamaran die daar voor de deur ligt want ik hoef niet zo nodig op knuffel afstand te komen met een of ander zeemonster ............. ik heb alleen iets met cuddly creatures zoals bijvoorbeeld mijn goede vriend Kramer. mocht je een geheugensteuntje nodig hebben, het begint met Ko en eindigt op Ala, ach, zou hij ook nog aan mij denken ?
er zaten ongeveer 40 mensen op de boot en we kregen als eerste een veiligheidsinstructie en wat algemene informatie over wat we te zien zouden kunnen krijgen, no guarantees, wilde dieren zijn nu eenmaal niet op afstand bestuurbaar, we gaan het meemaken.
nadat de boot de haven uit was ging het gelijk op volle toeren ( nee gekkies, geen domme liedjes zingen ! ) je moest je heel goed vasthouden want het ging er best ruig aan toe en wat was ik driedubbel blij dat ik niet op die zodiac zat. het duurde niet lang of de eerste bultrugdolfijnen kwamen in zicht, het waren er zeker wel een stuk of 20 en ik heb ze nog nooit in het wild gezien dus ik was best een beetje onder de indruk, wat een prachtige beesten en ze springen zo sierlijk uit de golven.
de mensen op de zodiac konden ( als ze dat tenminste extra geboekt hadden ) ook zwemmen met de dolfijnen en al waren het er maar een paar, het was wel een gaaf gezicht om die helden in hun wetsuit over boord te zien springen zo midden op de oceaan, ik vraag me wel af wat ze dan precies gezien hebben want je kunt natuurlijk vanaf de boot waar ik op stond niet onder water kijken en het is ook maar de vraag hoe dichtbij ze bij de beestjes hebben kunnen komen.
het is wel heel moeilijk om aan boord foto's te maken want alles schudt als een gek maar ik heb ze later even terug gekeken en al is het ver weg, het is te zien. ik heb ook een paar filmpjes gemaakt maar dan is nog veel moeilijker om het beeld een beetje stil te houden, hoop niet dat het lijkt op een film over Parkinson ........
dit ritueel herhaalde zich een aantal keren maar nog steeds geen wallevis te zien .......... waar zitten ze nou ? de zeebioloog die aan boord was vertelde ondertussen het een en ander over de omgeving en welke walvissen we tegen zouden kunnen komen maar ze kon ze helaas niet tevoorschijn toveren. ik dacht nog, gooi wat aas in zee maar zo werkt het blijkbaar niet. we waren ondertussen 6 mijl uit de kust en de zee werd steeds ruiger. het was ook behoorlijk koud geworden maar gelukkig had ik een warm sweatshirt met een hoodie bij me en dat was wel nodig ook. de boot heeft nog 3x een andere locatie ingenomen maar helaas ......... Moby Dick heeft zich niet laten zien, heel jammer maar ik zal het met de herinnering aan de dolfijnen moeten doen.
de terugvaart was nog veel wilder want de kapitein zette er goed de vaart in, je kon ook niet meer normaal lopen aan boord en er zijn ook nog 2 mensen zeeziek geworden maar hoe ruig het ook was, ik vond het geweldig en had nergens last van, wat een zeebenen heb ik toch.
om 17.00 uur waren we weer terug in de haven waar een lekker kopje thee al klaar stond om ons weer even op te warmen.
ik ben blij dat ik de excursie toch gemaakt heb en al hebben we dan niet de hoofdrolspelers maar slechts de bijrollen ( sorry Flipper .......... ) in actie gezien is het me toch wel de moeite waard geweest.
het loopje naar het hotel ging vervolgens langs de supermarkt en om 19.00 uur plofte ik neer in het zitje op mijn balkon. terwijl de late middagzon een aangename warmte gaf kon ik even rustig bijkomen, weer een dag om hele verhalen over te schrijven ( oeps ........ laat ik dat nou net aan het doen zijn )
wat zullen we morgen eens gaan doen ? wil je daar achter komen, schakel dan morgen opnieuw in.
ciao4now
liefs, Laura

  • 15 Mei 2019 - 00:21

    Sylvia:

    Je bent het avontuur dus toch aan gegaan! Maar goed dat je die Zodiac niet genomen hebt, dat hadden wij vorig jaar per ongeluk gedaan in Lapland. Wisten wij veel wat een Zodiac is, wij dachten een boottochtje.....
    Geen een foto kunnen maken, ik moesten mij vasthouden en mijn camera met mijn leven beschermen....
    (trouwens ook geen zeearend gezien, wat de bedoeling was, alleen een speldenprikje in de lucht...)
    Wanneer kom je eigenlijk terug? Als je nog terugkomt...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Ponta Delgada

una casa Portuguesa 2019

hallo allemaal en welkom op mijn reis blog
wat een heerlijk gevoel om weer met vakantie te gaan en wederom naar een plek die tot de verbeelding spreekt: de Azoren, of wel een stukje Portugal 1400 km uit de kust van het Iberisch schiereiland
de in totaal 9 bewoonde en 8 onbewoonde eilanden vormen een archipel in het midden van de Atlantische oceaan en is een autonome regio van de republiek Portugal
de zeer groene eilanden zijn allemaal van vulkanische oorsprong wat, als ik de website mag geloven hele mooie plaatjes zal gaan opleveren
een naderende uitbarsting ben ik niet bang voor want ik heb me daar op Bali ook kranig tegen kunnen verweren en de laatste echte grote erupsie is van kort voor mijn geboorte ergens in de 18e eeuw
ik heb een hotel geboekt op het grootste eiland Sao Miguel en van daaruit kun je verschillende leuke en actieve uitstapjes maken
van prachtige wandeltochten door de schitterende natuur en klimpartijen door de wildernis tot zwemmen in de warmwaterbronnen en het ontdekken van de lokale keuken ( zal wel veel lekkerbekjes worden )
ik heb zelfs begrepen dat we op walvisjacht kunnen ......... iemand een glaasje levertraan ?
het weer wordt een beetje een verrassing maar de temperaturen zijn, als ik de verhalen op internet mag geloven en het zo positief mogelijk bekijk op dit moment tussen de 17 en 22 graden alleen zo midden op de oceaan is dat toch altijd een beetje de vraag hoe dat gaat uitpakken
mijn ieniemienie koffertje wordt op 7 mei gepakt en de volgende dag vertrek ik dan voor 8 dagen naar deze toch wel unieke bestemming
volg me vooral op mijn blog en elke reactie is van harte welkom
Saludos amigos !
liefs Laura

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2019

treintje komt zo, treintje komt zo

15 Mei 2019

no broken souvenirs

14 Mei 2019

just smile and wave boys

13 Mei 2019

you gotta wok to walk

12 Mei 2019

dansen op een vulkaan
Laura Patricia

hoi allemaal, deze Amsterdamse wereldreiziger is 60+ en nog boordevol energie om de wereld te verkennen en wat beter dan dat alles op papier vast te leggen en later nog eens terug te lezen, een soort van dagboek mag je het ook noemen. wel altijd een beetje last minute maar dat houdt het verrassend want ik haat sleur ( en smurfen ....... ) een plan ? natuurlijk, maar ergens naar toe gaan en niet weten wat je de volgende dag gaat doen, dat is mijn idee van vakantie. deze blog is voor een ieder die het leuk vind om mijn reizen te volgen. het is ook leuk om daar dan weer reacties op te krijgen maar voel je niet verplicht, het is voor mij al geweldig als iemand de moeite neem om mijn avonturen te lezen. ik zal proberen er met mijn beperkte social media skills ...... een prettig leesbaar geheel van te maken. Laura

Actief sinds 25 Okt. 2015
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 43546

Voorgaande reizen:

01 Juli 2023 - 04 Juli 2023

New York State Of Mind 2023

15 Maart 2023 - 12 April 2023

Australia road trip 2023

01 November 2022 - 09 November 2022

travel the south USA 2022

26 Juni 2022 - 03 Juli 2022

Za-Za-Zanzibar 2022

26 September 2019 - 09 Oktober 2019

Free styling USA 2019

08 Mei 2019 - 16 Mei 2019

una casa Portuguesa 2019

23 September 2018 - 09 Oktober 2018

on the road again USA 2018

08 December 2017 - 17 December 2017

de gordel van smaragd 2017

02 Juli 2017 - 12 Juli 2017

back to the US of A 2017

05 December 2016 - 10 December 2016

searching for Hemmingway 2016

20 Mei 2016 - 28 Mei 2016

dancing the Capoeira 2016

29 Oktober 2015 - 24 November 2015

Aussi adventure 2015

Landen bezocht: